با مراحل سندزدن ملک آشنا شوید


سند زدن ملک از مهم ترین مسائل در خرید و فروش ملکه و لازمه که تمامی جزئیاتش به دقت رعایت بشه
حالا این سند زدن چه مراحلی داره و از کجا باید شروع کنیم؟

برای سند‌زدن خونه باید بعد از انجام توافق و نوشتن قولنامه در بنگاه مدت زمانی رو برای آماده کردن مدارک و پرداخت عوارض شهرداری و مالیات در نظر میگیرن تا در روز انتقال سند در دفترخانه همه مدارک کامل باشه.

مرحله اول: قرارداد در بنگاه املاک

در این مرحله در بنگاه املاک بین خریدار و فروشنده قولنامه نوشته میشه. اگه شروطی برای معامله در نظر گرفتین باید تو همین مرحله اونو ثبت کنید تا اعتبار قانونی پیدا کنه ، از نقاشی خونه تا زمان تحویل ملک یا رفتن به دفترخانه…
در مبایعه نامه مهلت 30 تا 40 روزه برای خریدار و فروشنده در نظر گرفته میشه تا روند قانونی نقل و انتقال سند رو تکمیل کنند

مرحله دوم: استعلام از سند

با مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی و استعلام سند مشخص میشه که سند در وثیقه بانک یا ارگان خاصیه؟ یا مشکل خاصی نداره؟ اگر مشکلی وجود داشته باشه ممکنه این مرحله تا دو هفته طول بکشه در غیر اینصورت استعلام در یک تا سه روز انجام میشه

با مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی و استعلام سند مشخص میشه که سند در وثیقه بانک یا ارگان خاصیه؟ یا مشکل خاصی نداره؟ اگر مشکلی وجود داشته باشه ممکنه این مرحله تا دو هفته طول بکشه در غیر اینصورت استعلام در یک تا سه روز انجام میشه

مرحله سوم: عوارض و مالیات

حالا نوبت تسویه حساب شهرداری درباره عوارض ملک و تسویه حساب اداره دارایی و مالیاته. در این مرحله فروشنده باید به شهرداری مراجعه کنه و عوارض نوسازی، پسماند فروش املاک را بپردازه هزینه اینکار به صورت قانونی بر عهده فروشنده است

در شهرداری می توانید ظرف دو تا سه ساعت کار تسویه عوارض تان رو انجام بدین. کار تسویه حساب با اداره دارایی سه روز زمان میبره. در روز اول باید مدارک موردنظر رو به اداره مالیات تحویل بدین. در روز دوم مبلغ ماليات برای شما مشخص میشه و باید پرداختش کنید. در روز سوم هم برگه تسویه مالیات صادر میشه که باید اون رو به دفترخانه ببرید.

مرحله چهارم: پایان ماراتن

و در مرحله آخر در بنچاق جدید ، برگه رسمی و رمزدار برای ثبت رسمی اسناد ، سند ملک به خریدار انتقال پیدا میکنه. بعد از درج مشخصات شما به عنوان مالک جدید و گرفتن تمام صورت حساب های تسویه شده، دفترخانه مهلت یک روزه برای ثبت بنچاق تعیین میکنه و در نهایت با پرداخت هزینه ثبت و چند امضای دفتری که معمولا دو طرف پرداخت میکنن رسما مراحل انتقال سند به پایان میرسه.

اگه سوالی براتون پیش اومده،همینجا مطرحش کنید تا به سوال شما پاسخ داده بشود.

نظرات شما

mood_bad
  • هنوز نظری ثبت نشده.
  • chat
    نظر خودتون رو بنویسید